Dialektmysterier

Efter att ha snurrat runt inne på den lilla ICA-butiken på hörnet i säkert tio minuter bestämde jag mig för att fråga.

Jag: Ja... hej... ursäkta. Har ni matlådor?

ICA-killen:...

Jag: Ja, alltså, matlådor... matdosor... eller vad heter det? Matlådor?

ICA-killen: Har du kollat där? I mejeridisken.

Jag: Va, vid mjölken eller?

ICA-kilen: Ja, har vi matyoghurt så är det där.

Jag: Jahaaa, haha, nej, alltså... matlådor! Lådor! Du vet, då man lagat mat och ska lägga den i en låda.

ICA-killen:...

Jag: Förstår du vad jag menar eller?

ICA-killen: Nej.

Jag: Ja men asså... om man ska göra storkok du vet, och vill he.... potionera maten i små lådor.

ICA-killen: Du menar plastbyttor?

Jag: Ja det kanske jag gör...

ICA-killen: Där nere, du ser de grå kartongerna. Där.

Jag: Grå kartonger?

ICA-killen: (går fram och tar på kartongen som innehåller "plastbyttor"). Grå kartong!

Jag: Jahaaa, men den är ju brun. Fast jag är ju förkyld så...


Jag väljer omsorgsfullt tre lådor betalar inte i kassan där ICA-killen står...


Kommentarer
Postat av: jonny

hahahaha!

2010-04-29 @ 08:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0